Blogi
« aihelistaan
RYHMÄDYNAMIIKKAAN PERUSTUVA OPETUSMETODI OSA II
- 
	
 nimimerkkiJuhani Niskanen18.5.2021 klo 10:58RYHMÄDYNAMIIKKAAN PERUSTUVA OPETUSMETODI OSA II
 Koesoittajana esiintymisessä vertaisryhmä arvioi soittajan taitoja tarkoituksena kehittää
 niitä osa-alueita joissa on puutteita. Lavaesiintymistä ja hyvää pelimannityylin soittoa
 voidaan opiskella ja oppia myös kuuntelemalla parhaimpien soittajien esityksiä. Heidän
 soittonsa on ”jalostunut” niin pitkälle että parannettavaa ei juuri enää löydy. Ei ole tarvetta
 ”ruotia” soittoa soittotekniikka edellä, soittotekniikan puutteita etsien. Voidaan ottaa oppia
 kuinka soitetaan hyvin.
 Mutta jokainen heistäkin on ”suuntautunut” omaan erityiseen, toisistaan selvästi
 erottuvaan tyyliinsä. Pelimannisoitossa ei ole vakiiintunut mitään yhtä, yleisesti
 ”hyväksyttyä” ja käyttöön otettua tyyliä tai koulukuntaa. Pelimannisoitto on oma
 huuliharpun ”heimonsa”, joka sisältää monia toisistaan poikkeavia tyylejä. Kromaattisessa
 soitossa tai bluesissa ei ”tavallinen tallaaja” erota suuria selvästi erottuvia äänentuoton
 variaatioita samalla tavalla kuin pelimannisoitossa diatonisella harpulla.
 1. Kun kuuntelee vanhojen mestarisoittajien tallennettuja soittoja, on siellä vallitseva tyyli
 rullaava, monotoninen, keskeytymätön kielikomppi. Se on tyypillistä ”vatkuli vatkulia”.
 Nykyään ei sellaista kovin usein kuule. Perinteisen kansanmusiikin tilalle on tullut niin
 paljon muuta, iskelmää, balladeja, kupletteja, kansanlauluja, joissa vaihtelevampi
 komppityyli tuottaa kuunneltavampaa musiikkia.
 2. Myös selvästi viulumainen kansanmusiikin soitto on aina ollut huuliharpulle ominaista.
 Siinä melodia on keskeistä, kielikomppi sivuseikka. Se onkin usein korvattu säestävällä
 soittimella, kanteleella, kitaralla, hanurilla, sähköuruilla jne. Kustaa Järvinen, kuuluisa
 viulupelimanni, soitti aikoinaan myös huuliharpullaan kansanmusiikkia hyvin
 persoonallisella, tunnistettavalla kompilla ja viulun soittoa jäljittelevällä tyylillään.
 3. Kolmanteen ”alalajiin” voidaan luokitella loput, suurin osa pelimannisoittajista. Se
 sulkee sisäänsä kaikenlaiset pelimannisoittajille tyypilliset soittotyylit. Se on monen
 kirjava, jokaisella oma jäljittelemätön melodian ja kompin yhdistelmä. Ei ole olemassa
 yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Se tekee huuliharpun soitosta mielenkiintoisen, täynnä yllätyksiä
 sisällään pitävän kuuntelunautinnon tai jollekin toiselle kärsimyksen. Kauneus on kuulijan
 korvassa. Huuliharpun soittoa harrastuksenaan pitäviltä ei aina voi vaatia kovin
 korkeatasoista musisointia.
 Olemme tottuneet ajatukseen hyväksyä monimuotoisuus, antaen kaikkien kukkien kukkia.
 Jos alkaisimme rajoittaa ja karsia soittoa ei se johtaisi mihinkään hyvään. Huuliharppu on
 soitin joka ei välttämättä pyrikään salonkikelpoisuuteen. Pelimanni saa soittaa hyvällä
 omallatunnolla myös rosoisesti. ”Hyvä” ja ”huono” soitto ovat yhtä tärkeitä ja ovat
 samalla lähtöviivalla. Kansanomaisuus kuuluu pelimannin soittamaan kansanmusiikkiin.
 Huuliharppu ”hyväksyy” myös soiton alemmalla tasolla.
 Mutta kansanmusiikin soitto ei tietenkään sulje piiristään pelimannin esittämää
 korkeatasoista, jopa virtuoosimaista soittoa. Oman soiton kehittäminen ei tunne rajoja.
 Kaikenlaiselle soitolle löytyy kuulijansa. Monenlaisesta musiikista ja monella tavalla
 soitetusta musiikista pidetään, arvostusta ja hyväksyntää on mahdollista saada niin
 ”koristelemattomalla” kuin korkeataiteellisella soitolla. Kaikille mieleistä soittoa kun
 kukaan meistä ei saa aikaiseksi!
 Miten voitaisiin ”siirtää” hyvältä kuulostava soittotyyli ja kielikomppi kuulijan, toisen
 pelimannin hallittavaksi ja käyttöön. Onko se edes mahdollista. Ei suuhun voi katsoa.
 Mutta voi kai yrittää kertoa mitä huuliharpulle tehdään, miten kieli toimii, miten aukot
 peitetään ja avataan, miten hengitystä säädellään. Näin tapahtuu ani harvoin. Ei tästä
 puhuta juuri lainkaan. Se kun on todella vaikeaa toiselle ”ymmärrettävästi” selittää.
 Vai onko tarkoituskin pitää ”salaisuus” omina tietoina. Miksi avata omat innovaatiot, omat
 keksinnöt, omat erikoisuudet, kovalla vaivalla opetellut ja harjoitetut menetelmät tuosta
 vaan kaikkien käyttöön. Opetelkoot itse. Kun sitä kuitenkaan ei voi eikä osaa selittää. Näin
 on saattanut olla aikaisemmin, kun mustasukkaisesti on varjeltu omaa identiteettiä ja
 persoonallista soittotapaa ”varkauksilta”, tuskin enää näinä aikoina.
 Vertaistukea käyttävä, luottamukseen ja hyvään kaverisuhteeseen perustuva opetusmetodi
 voi murtaa esteet omien menetelmien avaamiselle vastaanottavaiselle, kuulemaan valmiille
 kuulijakunnalle, jolle kritiikki ei ole päällimmäinen suhtautumistapa uusille ”aatteille”. Jo
 lähtökohtaisesti ”kaiken uuden hylkääminen”-asenne ei palvele vertaistuen käyttöönottoa.
 Ideaali tapauksessa vuorovaikutus voi olla sekä mestarisoittajalle että kuuntelijoille hyvin
 palkitsevaa. Perinne säilyy, soittotaito kehittyy, taitavien soittajien määrä kasvaa, harrastus
 laajenee, kun lisää osaavia soittajia on viemässä edelleen uusille soittajille uusia taitoja.
 Hyvän, vastaanottavaisen ilmapiirin vallitessa on mahdollista tarkasti kertoa ja kuvailla
 miten minä soitan, mitä teen, miten hengitän, miten teen äänen sävyn, mitä kieli tekee,
 miten komppaan, miten pidän huuliharpun suussa, mitä kädet tekevät. Jokainen voi
 toisiltaan ottaa oppia ja omaksua toisilta sen minkä katsoo parhaaksi ja itselleen sopivaksi.
 Ei toista tarvitse eikä voikaan kopioida, mutta vuorovaikutuksessa voi jalostaa omaa
 soittoaan.
 Pelimannien kasvatuksessa ei ole parempaakaan vielä tarjolla. Perinnettä on edelleen
 vietävä ”suusta suuhun” menetelmällä, kunnes parempi opetusmetodi ja koulutus on
 keksitty ja käyttöönotettu.
 Mäntyharjussa 17.5.2021 Juhani Niskanen
Osallistu keskusteluun
Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.